Blogi, jonka artikkelit ovat täynnä
inspiraatiota ja omannäköisiäsi oivalluksia.

5 askelta parempaan tunteiden hallintaan

Kirjoittaja

Pirtti sai rouvansa ja ruuhkansa viime kesänä kun mä haalasin tyttöjen kanssa meidän kamppeet tänne Kuusamon syrjäkylille. Siinäpä se on pian vuosi mennytkin. Pirtti on noussu pystyyn 50-luvulla, jonka jälkeen se onki isännän suvussa pyöriny. Me asutaan landella, tässä pikkukylässä on varmaan muutamakymmenen ihmistä ja keski-ikää en edes uskalla arvata. Tää paikka on keskeltä mun sielunmaisemaa, kun tykkään paljon metsistä ja järvistä. Se on hienoo kun jo ikkunasta ulos kattominen toimii laturina.

Ihan helpoimmasta päästä ei vuosi kuitenkaan ollu. Olihan se melkoinen muutos parisuhteelle kun alko kunnon haipakka. Alotettiin nimittäin semmoinen remontti Ruuhkapirttiin, että ihan kaikki meni uusiksi. Remppa on tällä hetkellä menossa tuolla ulkopuolella, mutta loppu on onneksi jo näkyvissä. Samaan aikaan ku remppa alkoi niin meidän pikkujätkä alkoi kasvaa mun mahassa. Pelkkä yhteenmuuttoki ku on iso muutos kahdelle itsenäiselle ihmiselle, plus että isäntä sai kaupan päälle pari lasta ja mä luovuin kodista, paikkakunnasta ja unelmien työpaikasta. Niin voin kertoa, onhan tämä ollu melkoista. Näin jälkikäteen ku miettii tuota vuotta niin se tuntuu oikeastaan huvittavalta. Meidän keskustelut keskenään oli sitä luokkaa että minä puhuin jotain vauvasta tai raskaana olemisesta, johon isäntä vastasi remppaan liittyvillä asioilla, mitä listoja pitää ostaa ja mitä kaikkea pitää tilata jne. Olispa ollu joku kamera nauhottamassa tuota meidän olemista. =)

Monesti kuulee puhuttavan, et sitä ollaan joko tunne- tai järki-ihmisiä. Mä oon ehdottomasti ollu aina tunneihminen henkeen ja vereen. Kiitän onneani siitä, että oon sen luontonen, että ihminen ja ihmisyys on aina kiinnostanu. Onhan toki elämällä ollu siinä sormensa pelissä, on nimittäin tullu tasasesti semmosia asioita vastaan, että on pitäny pysähtyä kattelee että mitä täällä tapahtuu ja mitä minussa nyt kaikkea herääkään. Kaiken seurauksena ajattelen, et kaikkien olis hyvä opetella pitämään ittensä hereillä ja kouluttamaan myös omaa mieltänsä. Mun elämä on ainakin helpottunu tosi paljon kun mieli ei (ainakaan yleensä) oo mun pomo. Enää en ajattele olevani sen enempää tunne- ku järki-ihminenkään, nyt vaan oon.

Tunteiden hallinta on vaan yks osa omasta mielenhallinnasta, mutta en uskalla edes ajatella millainen tää meidän haipakkavuosi olis ollu, jos en olis tätä asiaa aiemmin elämässä vielä oppinu. Tunteet on siitä mielenkiintoisia, että siinä on mukana koko oma historia (ja monesti myös osa myös esim. omien vanhempien historiaa). Tunteet on myös linkittyneinä pahimpiin pelkoihin ja suurimpiin toiveisiin, jotka voi olla niin syvässä, ettei niitä välttämättä tiedosta itsekään. Myös omat opitut mallit ja odotukset esimerkiksi elämästä tai parisuhteesta voi herättää tunteita laidasta laitaan. Joskus voi olla vaikea ymmärtää miksi mikäkin tunne nousee jossakin hetkessä. Se on ihan ok eikä kaikille asioille tartte löytää selityksiä. Tässäpä sullekki viisi askelta parempaan tunteiden hallintaan.

1. PYSÄHDY. Ensimmäinen asia on pysähtyä ja huomata tunne, joka herää sinussa jossakin tilanteessa. Pysähdy myös ihan konkreettisesti jos se on mahdollista. Pienille lapsille opetetaan tunteita sanoittamalla niitä, sama juttu toimii tässä itsellekin kun toteat mielessäsi tai ääneen että “aha, mä huomaan että minussa herää nyt esim. suru”.

2. KOE, ÄLÄ REAGOI. Tunnetta ei tartte tukahduttaa. Sen sijaan kuulostele, anna sen tulla, koe, miltä se tuntuu. Kuuntele myös kehon tuntemuksia. Voit ajatella tunteen kulkevan sun läpi, ilman että se takertuu suhun. On tärkeää, ettet lähde reagoimaan. Oma mieli saattaa uskotella että toiminta on nyt hyväksi, mutta malta hetki. Näin vältyt tunteiden vallassa tehdyiltä hätiköidyiltä päätöksiltä, esim. sulla on vielä työpaikka tai innostuksen huumassa et luvannutkaan liikoja.

3. ODOTA. Keskity hetkeen ja hengittele rauhassa. Istu alas, kattele ympärille ja pyri olemaan läsnä tässä hetkessä. Minkä väriset seinät huoneessa on? Onko pöydällä jokin esine? Paljonko kello on? Mikä päivä? Anna tunteen tasoittua tai ainakin voimakkaimman piikin lipua ohi.

4. HYVÄKSY & RAKASTA. Monet tunteet mielletään negatiivisiksi tai positiiviksi. Oikeasti kaikki tunteet on tärkeitä eikä mikään tunne ole huono tai hyvä. Esimerkiksi ahdistus voi olla sinulle viesti omalta itseltäsi, että nyt on aika pysähtyä ja tarkistaa suunta. Hyväksy tunne sekä anna oma armollinen ja rakastava katse itsellesi silloinkin kun olet räkä poskella tai silloin kun oma mieli uskottelee ettet ole rakkauden arvoinen.

5. MUISTA, että tunteet ovat juuri sitä, vain tunteita. Ne kuuluvat elämään, tulevat ja menevät. Ole kiitollinen että olet saanut kokea tämän tunteen ja hetken. Jos tilanne ja elämä käy liian kuormittavaksi, muista että avun hankkiminen itselle on myös itsestä huolehtimista ja välittämistä.

Mä harrastan tätä itteni herättämistä arjessa paljon erilaisissa tilanteissa ja se tulee yleensä jo automaattisesti. Meidän haipakkavuonna syyllistyin kuitenki monesti siihen, että purin kyllä tunnetiloja, mutta en sitten välttämättä puhunu niitä enää isännän kanssa, varmaan osaatte arvata lopputuloksen (tähän se pommihymiö). =)

Jos tunteiden hallinta ei onnistu ja taas päästit mielesi sinun herraksi, niin nou hätä, se on elämää sekin. <3

Auta ystävääsi jakamalla inspiraatiota :

Share on whatsapp
Whatsappaa
Share on facebook
Facebookkaa
Share on twitter
Twiittaa
Share on linkedin
Jaa verkostollesi
Share on email
Lähetä sähköpostilla
Share on print
Tulosta

1 ajatus aiheesta “5 askelta parempaan tunteiden hallintaan”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ILMAISTA
INSPIRAATIOTA ARKEESI

TERVETULOA
ERITYISEEN-VERKKOKAUPPAANI!

Inspiroidu lisää

Riikka

Parisuhde lapsiperheessä ja läsnäolevan katseen merkitys

Kun meille syntyi vauva huhtikuussa, eräs kaverini toi erilaisen lahjan, vauvalle pienen lelun, isosiskoille tikkarit ja meille viinipullon. Sanoi, muistakaapa pitää huolta toisistanne. Olisin halunnu samantien korkata viinipullon ja lähteä isännän kans rantasaunan lämmitykseen.. Mutta, meillä on tosiaan vauva, mä imetän. Mielessä kelailin että milloinkahan tuon onnistuu korkkaamaan. Eihän kyse mistään viinin juonnista ollu, vaan

LUE LISÄÄ »
Riikka

Paras versio minusta

Viime viikonloppuna kun olin mummolassa, huomasin että peilistä mua kattoi takas keski-ikäinen nainen. Mulle se ei tarkoita mitään kriiseilyä (vaikka heti mietinki, et pitäiskö värjätä tukka vähä sähäkämmän väriseksi =D ), eikä sitä et just nyt oon saavuttanu jonku tietyn iän tms. Mulle se oli semmonen hetki, jolloin sisällä tunsin jännän fiiliksen ja kun sitä

LUE LISÄÄ »
Vieritä ylös